Algemene voorwaarden

  • Home
  • Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Stichting LES

Website: https://www.stichting-les.nl

Artikel 1 - Definities

Stichting LES: Stichting L.E.S., gevestigd te Rotterdam, KvK-nummer 90671481. Klant: degene met wie Stichting LES een overeenkomst is aangegaan. Partijen: Stichting LES en Klant samen. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Stichting LES. Stichting LES en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken. Stichting LES en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Prijzen

Stichting LES hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Stichting LES mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. Stichting LES en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken. Stichting LES mag tot 10% van de richtprijs afwijken. Stichting LES moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. Stichting LES mag de prijzen jaarlijks aanpassen. Stichting LES zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan. Een consument mag de overeenkomst met Stichting LES opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn

Stichting LES mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan. De betalingstermijnen die Stichting LES hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Stichting LES aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. Stichting LES mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 5 - Gevolgen te late betaling

Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Stichting LES de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Stichting LES. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Stichting LES zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Stichting LES op de Klant onmiddellijk opeisbaar. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Stichting LES, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 6 - Herroepingsrecht

Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:

  • de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
  • het een spoedreparatie betreft
  • het weddenschappen of loterijen betreft
  • de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
  • het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien

De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:

  • zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
  • zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen

De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar , eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Stichting LES, https://www.stichting-les.nl.

Artikel 7 - Opschortingsrecht

Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 8 - Verrekening

Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Stichting LES te verrekenen met een vordering op Stichting LES.

Artikel 9 - Verzekering

De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:

  • geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
  • zaken van Stichting LES die bij de Klant aanwezig zijn
  • zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd

De Klant geeft op eerste verzoek van Stichting LES de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 10 - Garantie

Wanneer de Klant en Stichting LES een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Stichting LES enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 11 - Uitvoering van de overeenkomst

Stichting LES voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. Stichting LES mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant. De Klant moet ervoor zorgen dat Stichting LES op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst. Zorgt de Klant er niet voor dat Stichting LES tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 12 - Informatieverstrekking door de Klant

De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Stichting LES. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Stichting LES de betreffende bescheiden. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Stichting LES redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 13 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van . Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 14 - Vrijwaring

De Klant vrijwaart Stichting LES tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Stichting LES geleverde producten en/of diensten.

Artikel 15 - Klachten

De Klant moet een door Stichting LES geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Stichting LES daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Stichting LES hiervan op de hoogte stellen. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Stichting LES hierop gepast kan reageren. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Stichting LES. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Stichting LES andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 16 - Ingebrekestelling

De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Stichting LES. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Stichting LES ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 17 - Aansprakelijkheid Klant

Wanneer Stichting LES een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 18 - Aansprakelijkheid Stichting LES

Stichting LES is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid. Wanneer Stichting LES aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst. Stichting LES is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden. Wanneer Stichting LES aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 19 - Vervaltermijn

Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Stichting LES vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 20 - Ontbinding

De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Stichting LES toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. Is de nakoming van de verplichtingen door Stichting LES nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Stichting LES in verzuim is. Stichting LES mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Stichting LES kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 21 - Overmacht

In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Stichting LES door de Klant niet aan Stichting LES kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:

  • een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
  • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
  • stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
  • computervirussen
  • stakingen
  • overheidsmaatregelen
  • vervoersproblemen
  • slechte weersomstandigheden
  • werkonderbrekingen

Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Stichting LES 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Stichting LES kan nakomen. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Stichting LES de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. Stichting LES hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Stichting LES hiervan voordeel heeft.

Artikel 22 - Wijziging overeenkomst

Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Stichting LES de overeenkomst aanpassen.

Artikel 23 - Wijziging algemene voorwaarden

Stichting LES mag deze algemene voorwaarden wijzigen. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Stichting LES altijd doorvoeren. Ingrijpende wijzigingen zal Stichting LES zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 24 - Overgang van rechten

De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Stichting LES aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Stichting LES. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 25 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Stichting LES bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 26 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Stichting LES is Nederlands recht van toepassing. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Stichting LES is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Stichting LES, tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 29 mei 2024.

2024 FINIC. Alle rechten voorbehouden.